Sunday, October 20, 2013

SAYONARA JAHILIYYAH

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Sayonara....? Apa tu....? Yeke korang xtahu bkn suka tgok crita jepun ke.....? Honestly saya mmg xtahu awal2 tapi lps ustazah sharifah terangkan time pengisian daurah maksudnya ialah selamat tinggal.

So....

SELAMAT TINGGAL JAHILIYYAH

"Apa kau ingat senang aq na tinggalkan semua hiburan yang memang dah bertapak dah tertanam dalam hati aq?? "

" Eh, tolong2 jangan na suruh aq rancang jadual tengok movie aq or suruh kurangkan ye..."

"Jahiliyyah? tolong sikit aq tak jahil ye..aq sekolah sekian2...bnyk ilmu aq ada...jgn na pandai2 ajar aq,aq dah besar aq berhak pilih jalan hidup aq,suka hati aq la na tgok crita ap,na pi dgr konsert ke..... "

"xpe2, aq rasa aq bukan antara kalangan korang,aq xbaik dan aq xlayak lagipun aq xsedia lg..aq minta maaf."



Hmmmmmmmmmmmmmmmmmm.................

Dah macam2 jenis jawapan saya dengar sendiri dan dari orang lain,tapi sedih bila ada yang bagi jawapan seolah2 dia tahu bila ajal dia.Tidak sedia? Sampai bila na bagi jawapan yang sebegitu rupa? Sampai apabila Allah tarik nikmat mata?nikmat telinga?Bila kita dah tidak dapat melihat artis2 pujaan kita dengan mata yang Allah bagi? Bila kita tidak dapat mendengar lagu2 yang menjadi kegilaan kita?

Ya saya tahu ayat yang saya gunakan ini seolah2 memaksa,menghukum tapi sedarlah saya gunakan cara ini bukan pada yang dalam fasa tidak tahu,tapi untuk orang2 yang tahu tapi mempunyai pelbagai alasan untuk mengelak kerana tenggelam dalam lautan hiburan,bukan untuk pelajar2 SMK biasa2 tapi untuk mereka yang ALLAH bagi nikmat sekolah yang asasnya lengkap.

Tapi,dalam fasa kita hendak mengajak saya sendiri sedar hidayah bukan milik kita tapi milik ALLAH,tapi pilihan ada ditangan kita.

Dan saya ingin kongsi tentang protokol yahudi yang kesepuluh,rasanya macam xbagus bila kita dapat sesuatu dari program,ceramah kita tidak berkongsi sebab jujurnya untuk berdiri didepan sahabat2 dalam kelas untuk memberi tazkirah sangat susah dan segan.. kalu dgn prmpan ja oke =)

4S dan 4F

4S - Song , Sex, Smoke, Sport
4F - Fun, Female,Fashion, Food

boleh baca lebih di http://perdiqmakpmb.blogspot.com/2011/12/yahudi-ketawakan-kita.html

Okay,apa solusi na mujahadah tinggalkan benda ni...? Siapa yang suruh tinggalkan...? Saya suruh uruskan....

Rugilah kalau tak dapat tengok cerita korea kan,jepun,hindustan....?
Na tahu budaya mereka,bahasa mereka,makanan mereka..takde masalah tapi uruskan jangan sampai melalaikan sehingga kita tengok dan tonton babak2 yang tak sepatutnya..lebih2 lagi kalau yang tonton itu lelaki.Semua sedia maklum ujian lelaki adalah para wanita dan perkara2 yang menjurus kearah itu.

Biar kita merangkak-rangkak dalam perubahan tidak mengapa kerana untuk masuk kesyurga kita memerlukan rahmat dari ALLAH,jika disebabkan amal kita sebenarnya belum cukup untuk kesana :')


yang mengingatkan dan yang menasihati pun dalam fasa membaiki diri dan sentiasa perlu diingatkan :)

2 comments:

  1. Assalamualaikum.. nice entry sis! sangat bermanfaat.. syukran kasiran.. :)

    ReplyDelete