Friday, March 14, 2014

INGATLAH

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


INGATLAH !!!

Kalau hawa nafsu itu ditekan akan lahir kemuliaan,
Dan saat keinginannya dipenuhi,
Di situlah ada kehinaan abadi,
Di saat seseorang menyerah kepada nafsu,
ketika ia mahu tapi tak mampu mencegahnya,
untuk terjerumus ke dalam kebatilan,
menggiring kepada dosa dan maksiat,
hanya untuk meraih KEMANISAN YANG HAMPA


Firman Allah SWT :

" Adapun orang yang melampaui batas dan lebih mengutamakan kehidupan dunia,maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya. Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Allah dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka syurgalah tempat tinggalnya "

(An-Nazi'at : 37-41)

Satu petikan dari risalah yang berkaitan tarbiyah dzatiyyah yang mana point nombor 4

4. Tarbiyah dzatiah lebih mampu menghasilkan perubahan diri.

Setiap Muslim pasti memiliki aib,kelalaian dan melakukan perkara yang berdosa sama ada sebelum atau sekarang. Ia lebih tahu akan rahsia dirinya,kelemahannya dan kekuatannya. Maka seseorang itu tidak akan dapat meluruskan kesalahan-kesalahannya atau memperbaiki aib-aibnya dengan sempurna dan kekal jika ia tidak melakukan tarbiyah dzatiyah. Jika ia menginginkan pembinaan dirinya, ia sendirilah yang lebih layak untuk merancang tarbiyah dzatiyyah untuk dirinya bagi mencapai perubahan diri.

Rasanya lebih baik bila kita sampaikan pada orang lain tentang sesuatu ilmu,adalah lebih baik kita sendiri yang melakukan apa yang kita katakan dan pelihara dari melakukan perkara yang dilarang yang akan membawa kehinaan pada diri sendiri bahkan menjadi fitnah pada diri,keluarga dan agama.




- صدق الله العظيم -

No comments:

Post a Comment