Tuesday, November 12, 2013

EMAK DAN AYAH :')

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Salam semua...Alhamdulillah kerana masih mampu bernafas dgn nikmat yang Allah beri..masalah semua kita susun ditepi sebab masha Allah apabila kita hendak membandingkan nikmat Allah dengan musibah yang diberi jauh banyaknya nikmat ALLAH...

Emak ? Ayah ? Siapa yang tak sayang dan kasih pada kedua ibubapa ? Semestinya kasih dan sayang mereka jika dibandingkan dengan kita jauh lagi besar kasih sayang mereka.. Allah Yang Maha Penyayang menjadikan ibu dan ayah sebagai tempat kita berkasih-kasihan. Bagi yang sudah kehilangan salah seorang atau kedua-dua sekali kirimkan doa agar mereka ditempatkan ditempat orang2 yg baik dan soleh disisi Allah.

Anak yang derhaka anak yang tidak mentaati ibu dan ayah. Ya Allah, jika dibandingkan sakit peritnya seorang ibu seorang wanita melahirkan anak tidak terperi sakitnya. Oleh sebab itu hormatilah seorang ibu dan seorang wanita.

Kisah saya dan kisah sahabat yang lain mungkin berbeza. Jujur rasa trauma kehilangan seorang ayah secara tiba2 membuatkan saya dan adik2 rasa bimbang,risau,sedih.

Cuma saya sangat terkejut bila dengar jawapan mak

"Kenapa nak takut kalau Allah ambil emak,emak ni milik Allah bukan milik kamu semua biarlah sekarang emak fikir nak besarkan anak2 emak,didik anak2 emak supaya ada yang boleh doakan emak dan arwah ayah..."

Jujur kami semua xsangka itu jawapan dari emak,air mata semua mengalir.takut..bimbang..Bagi siapa yang tahu erti kehilangan mungkin akan lebih faham cerita yang saya sampaikan.

Untuk emak dan adik2

Emak, maafkan saya jika saya pernah terkasar bahasa
Emak, maafkan saya jika saya pernah terlupa tanggungjawab saya
Emak, maafkan saya jika saya pernah terleka 
Emak, maafkan saya jika saya pernah tersilap bicara
Emak, terima kasih sebab didik kami semua
Emak, terima kasih sebab gantikan tanggungjawab seorang ayah
Emak, terima kasih untuk semuanya

Saya tahu ini semua belum cukup untuk membalas kasih dan pengorbanan emak :'(

may Allah bless us, terima kasih emak






No comments:

Post a Comment