Saturday, June 22, 2013

PANDANGLAH KE BAWAH AGAR KITA LEBIH BERSYUKUR

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

 Sedih...kecewa...marah...terasa...tacing...ego tercabar...sakit hati...banyak sangat art of emotion yang sebenarnya kadang2 kita tidak sedar..

Sudah semestinya sebagai spesies homo-sapien yang normal,saya pun pernah rasa macam tu..bagi saya untuk sampai ketahap kita mampu rendahkan ego,perasaan marah,tacing and terasa dalam memaafkan orang lain bukanlah sesuatu perkara yang senang. Banyak perkara yang kita terpaksa lalui untuk membina sifat2 seperti itu.

Rasanya minggu lepas kejadian ni berlaku, yang mana waktu itu ada sesi fotografi..tapi saya dalam keadaan emosi yang berbolak-balik...a lot of thing in my mind... sampai terekspres ke muka..masam... and semua tegur tanya "Kenapa mira ade masalah ke? Ceritalah..". Tapi time tu rasa lain mmg kena duduk dekat library and buka Quran cari ayat yang boleh tenangkan kita... tak semena-mena air mata ni jatuh..itula saat ketenangan yang saya rasa coz i found the answer..

Lain rasanya bila kita cerita dkat manusia dan kita meminta dr Allah sbb Allah yang ciptakan kita dan Dia yg berhak keatas kita dan Dia lebih tahu apa yang kita sendiri tidak faham dan keliru.

Satu conversation dalam kelas yang betul2 menyentuh hati saya :

"Mira, kau kenapa?"
"Aq xtahula bnyk sgt yg aq fikir.."
"Pasal arwah ayah kau ke? Kau jgn rasa kekurangan dekat situ.."
"Mmg pun kdg2 rasa terkilan tengok kwn telefon ayah dia semua..tp bukan tu je bnyk lg benda lain yg aq rasa kena baiki diri sendiri..na istiqamah dlm beribadah susah bknla prkara yg mudah.."
"Kau ingat aq xrasa ke mira..mak kau sihat..dia boleh dtg lawat kau,masak utk kau bnyk sgt yg kau boleh buat dgn mak kau..,kau tahukan mak aq sakit..aq x rasa apa yg kau rasa mira dkat 7 tahun.. air mata duk takung ja"

Ya Allah, rasa sangat tersentap..rasa sangat malu..rasa menyesal...Yes, now i realise...

Kawan2 saat kita rasa kita susah cuba kita tengok kwn2 lain yg lebih susah..
Kalu sedih luahkan pada Dia..Allah akan jawab setiap permasalahan kita dengan pelbagai cara...

Kadang2 kita rasa ada kwn2 yg na gunakan kita, rapat dgn kita bila dia susah...same goes to me..tp bila bnda tu terlintas dkt hati..time tu tnya diri...

"Aq buat sbb manusia or Allah? "
"Ikhlas ke aq?"
"Ap 3 perkara yg tidak akn terputus dr ank Adam lps dia meninggal?"

1- Ilmu yang bermanfaat
2- Sedekah jariah
3- Doa anak yg soleh n solehah

Jadi time ni kita sedar tangunggjawab kita as a khalifah..actually berat title ni..cuba terapkan buat kerana Allah even sebenarnya mmg sgt susah..coz sya pun cuba utk terapkan benda tu..
so cuba lupakan slow2 semua rasa tidak dihargai tu coz kerja syaitan ni mmg licik...

Syaitan : "Ala amirah, kau bukan x ikhlas tapi biasala kau manusia biasa ada perasaan, perasaan na dihargai...x menjejaskan pun amalan kau.. menurut ahli psikologi fulan A/L si fulan.. manusia apabila dipuji dan dihargai,semangat untuk dia membuat sesuatu perkara akan melonjak 10 kali ganda! "

Biasa tak benda ni jadi?

Syaitan : " Kau da tolong dia banyak sangat..tapi bila kau minta tolong ade dia tolong? Nmpk x dia gunakan kau? Ksian kau.. "

Syaitan : " Kau muda-muda lagi Allah da tarik ayah kau...tgok dia ada ayah tapi tengking2 ayah dia, x hormat ayah dia..ish2 ksian kau..."

Inilah racun yang berbisa..bisikan syaitan...dan syaitan mmg da berjanji dia akn sesatkan Anak Adam...

Sebab tu kena minta pertolongan Allah, agar hati yang mudah berbolak-balik ditetapkan atas agama ini..
Kawan2 yang sentiasa mengingatkan kita untuk terus kuat and sabar..

JOM CAPAI VISI KEHIDUPAN :

1) Tuntulah ilmu sebanyak-banyaknya (ilmu yg bermanfaat)
2) Ada duit jgnla lupa sedekah pada yang memerlukan (sedekah jariah)
3) Da sampai masa yang sesuai,dirikanla rumah tangga..( ank2 yg soleh dan solehah)



err...
#bilatengokbalikgambarkelasrasamalucozmasamsangatmukahilangsosweetsmile#


No comments:

Post a Comment